Laatste dagen plus atlas - Reisverslag uit Middelburg, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Laatste dagen plus atlas - Reisverslag uit Middelburg, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Laatste dagen plus atlas

Door: Theo en Nelly

Blijf op de hoogte en volg Theo

16 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Middelburg

Lieve allemaal,

Hier onze derde en alweer de laatste aflevering van 'Zuid-Afrika 2013'.

Het is onze laatste maandag samen met Inge, Pieter en Julia. Na een heerlijk ontbijt, alweer met dat fantastische uitzicht en een heerlijk zonnetje rijden wij door 'The valley of 1000 Hills'. Het is voor ons de tweede keer, maar de vorige keer was het helemaal grijs van de regen en de mist maar deze keer zijn de heuvels, de kloof en de waterval prima te zien. In een woord heel mooi. En ook Julia geniet zichtbaar in haar jurkje met blote armen en benen!

Als laatste bezoeken wij een toeristenmarkt met een wel heel overtuigende verkoopster en wij zwichten voor een olifanten puzzel met 2 lagen en in 3D uitgevoerd, geheel handgemaakt door haar vader, die dit al 24 jaar doet!
Wil jij hem proberen, houd dan rekening met minimaal 2 uur om hem te maken. Maar als het goed is, zit hij dan weer ouderwets. Of je wordt verslaafd óf je krijgt hartkloppingen. 'Opgeven is er niet bij.' De maker is ook niet verantwoordelijk voor deze moeilijkheden.
Nog een laatste kus voor Inge, Pieter en Julia en zwaaien maar, daar gaan zij....terug naar Hlabisa: tot een volgende keer maar weer.
Wij gaan onderweg naar Pietermaritzburg en genieten volop van een ruime en goed ingerichte B&B
bij een ouder echtpaar. In de avond nog even gebeld en ook in Hlabisa is iedereen goed aangekomen.

De volgende ochtend bezoeken wij in Pietermaritzburg het Msunduzi museum oftewel het voormalige Voortrekker Museum. Daarna naar het kunstmuseum: de Tatham art gallery met een uitstekende collectie moderne kunst uit Frankrijk, Engeland en van Zuid-Afrikaanse bodem: wij zijn erg onder de indruk van de hoge kwaliteit! Het is dan ver in de middag als wij naar Dundee beginnen te rijden. Wij komen in het donker bij onze B&B, maar goed... toch gevonden. Nelly is wel moe van deze rit, maar hij is de moeite waard.....

Wij zien op TV dat het weer spannend wordt met de 'douze points' oftewel gaat Anouk door naar de finale van het Eurovisie songfestival en tegelijkertijd staat onze staatssecretaris Frans Weekers te zweten en te vechten voor zijn politieke leven i.v.m. de 'Bulgaren-toeslagen-fraude'.
En wat blijkt laat in de avond Anouk is door... en ook onze staatssecretaris mag blijven, het heeft slechts 100 miljoen 'harde' euro's gekost.......

In Dundee waren wij al een keer met Inge en Pieter, nu nogmaals naar het Talana museum met ook aandacht voor de andere gebouwen. Zij hebben er nl. meer dan zeven. Uiteraard is er naast de kolen, het glas enz. veel aandacht voor alle locale oorlogen. Anglo-Zulu, Anglo-Boer en alle bijbehorende veldslagen zoals bij de berg Isandlwana, Rorke's Drift en wie heeft nooit gehoord van Bloedrivier? Het laatste is vooral bekend van alle buffelwagens in een grote kring. Het totale gebied heet niet voor niets Battlefields. Het is het thuis van de ons bekende koning Shaka Zulu.
Wij, in het museumrestaurant: Miner's rest, aan de cappuccino, helaas is de cheese cake uitverkocht.

Via de 'Hollandse' plaatsen: Utrecht, Ermelo en Amersfoort reizen we naar Middelburg.
Als Nelly onderweg vraagt aan Theo om het flesje water aan te geven, rijden we zomaar langs het dorpje “Drinkwater”: hoe toevallig en toepasselijk!
De plaatsnamen zijn allemaal in Zuid-Afrika! Kortom trek je atlas maar uit de boekenkast. Je kennis van de wereldtopografie is weer toe aan een opfrisser.
Oh ja, wij houden pauze onder het genot van een kop koffie in Volksrust, “What is in a name?”
Wij passeren de rivieren Sand (ik denk bij een rivier altijd aan water!????) en de rivier Tchaka. De uitspraak 'Tsjakka' is dus ook gejat....

Bij ons guesthouse worden we hartelijk verwelkomd door Gert en Dewetia, die ons nog herkennen en ze zijn echt een beetje jaloers als wij de foto's van onze kleindochter Julia laten zien! Als laatste staat gepland een bezoek aan het Ndebele cultural village. Bekend om de mooie huisschilderingen. De schilderingen zijn veelkleurig en aan de buitenkant van het huis. Het wordt altijd geschilderd door vrouwen, uit de hand en in geometrische figuren. Mooi joh.

Dan naar Jo'burg en wachten op de blauwe vleugels c.q. kist, die ons hopelijk in ongeveer 11 uur veilig terugbrengt naar Schiphol. Aan alle moois komt een einde. Maar zoals reeds eerder geschreven : de herfst in Zuid-Afrika is zo slecht nog niet.

Tot zover en tot ziens in Nijmegen, Theo en Nelly.

• 16 Mei 2013 - 23:42

Karien:

Lieve pap en mam, goede reis morgen! Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's van Julia en de rest van jullie reis natuurlijk! En de live verhalen :-)
    Tot snel! Xxx

• 17 Mei 2013 - 11:22

Vera:

Ja, aan al het goede komt een eind. Maar zo te lezen hebben jullie het inderdaad weer goed gehad! Fijn om weer te lezen over jullie belevenissen en we wachten in spanning op jullie terugkomst... met foto's uiteraard! Liefs en tot snel!

• 17 Mei 2013 - 11:26

Inge Pieter En Julia:

hoi lieve mensen
    dankjewel voor de mooie verhalen maar vooral voor de gezellige tijd samen. We vonden het leuk om jullie weer in Hlabisa te ontvangen en later samen vakantie te vieren aan de South Coast en in Kloof. Wat wonen wij toch in een prachtige regio!
    Julia vond het super om opa en oma te zien.
    We wensen jullie een goede terugvlucht en thuis veel na-plezier met de foto's.
    Liefs van ons drieen.

• 17 Mei 2013 - 11:47

Frans, Je Broertje!!:

He zus en zwager, weer gnoten van he verslag! Zie jullie binnenkort en praten wel weer eve bij! grtjs Frans

• 18 Mei 2013 - 14:08

Jacqueline:

Hoi Nelly en Theo,
    Niet eerder gereageerd maar wél alle 3 de reisverslagen gelezen hoor! Mooie, interessante en ontroerende verhalen weer. Ben erg benieuwd naar de foto's van Julia! Tot binnenkort! Liefs Jacqueline

• 19 Mei 2013 - 08:27

Eef En Martha:

Hooi Theo en Nelly,

Prachtige verhalen, en het blijft een facinerend continent. En wij dachten dat iedere keer naar Maastricht al een stuk was om bij de kleinkids te zijn, maar voor jullie is het een stukje verder........Maar als je dan tussen de regels door leest hoeveel jullie er van genieten is het dat dubbel en dwars waard...Kom goed thuis en geniet dan nog even na................

Groetjes en dikke knuffels,
    Eef en Martha

• 21 Mei 2013 - 10:06

Jan Bulte:

Hallo Theo en Nelly,
    Leuk om jullie reis 'op de voet' of door 'rechtstreekse verslaggeving' te hebben kunnen volgen.
    Fijn te horen dat het Inge, Pieter en Julia goed gaat. En natuurlijk ... dat jullie er zo vanhebben genoten.
    Hoor graag de verhalen nog eens uit jullie eigen mond.
    Groetjes, Jan

• 14 Augustus 2013 - 23:58

Irma Tinselboer:

Ben jij de Theo,die ik in 1971 heb ontmoet bij de SRG vakantie in Bergen? Ik woonde in Zenderen. Graag reageren! Irma Tinselboer

• 15 Augustus 2013 - 11:37

Theo :

Beste Irma, ja ik ben die Theo van de SRG in Bergen bij de zusters. Inmiddels opa en daarom naar onze kleindochter. Dochter en schoonzoon (en kleindochter) wonen en werken daar.
    Ik heb geen email van jou. Het onze is bature1953@gmail.com . Ik zet hier maar weinig in want het is openbaar.
    Ik herinner mij nog dat jij toen reed in een Simca 1000 en mij ophaalde van Delden.