Veel stenen en schedels en weer Oma en Opa. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Veel stenen en schedels en weer Oma en Opa. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Veel stenen en schedels en weer Oma en Opa.

Door: Theo en Nelly

Blijf op de hoogte en volg Theo

20 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Lieve allemaal,

Ook in Afrika is het soms moeilijk om Internet te vinden als je het nodig hebt. Ook al zijn er al veel zogenaamde hotspots in cafés en restaurants uiteraard met de bijbehorende reclames.

Na Swaziland zijn wij weer teruggereden naar Barberton. Wij hebben veel zon bij de zogenaamde ‘geotrail’. Pieter heeft de afgelopen tijd fors bijgeleerd en kan veel vertellen over de schuivende aardlagen enz. Het zijn geologische vondsten van meer dan 3,5 miljard jaar geleden. Het zonnetje schijnt die dag ‘onbarmhartig’ voor ons Nederlanders en wij worden dus fors rood. Voor de Zuid-Afrikanen is het al herfst en ‘dus’ koud bij minder als vijfentwintig graden. Wij vinden het zomers en heerlijk warm.
Er blijkt ook een nieuw café te zijn in Barberton en wij eten daar (en al eerder bij Inge en Pieter) echte speculaastaart. Wij ontmoeten daar ook de maker, een echte gewezen ‘Hollander’. Hij was het nog niet verleerd. Het is geweldig qua smaak.

En dan gaan wij naar Badplaas. Nee ik heb de ‘t’ niet vergeten…. Het staat voor ‘temperatuur’. Het buitenbad wordt gevoed door een warme bron. Het buitenbad heeft een temperatuur van wel 36 graden, kortom ‘badtemperatuur’. En wij maar badderen.

Vergeet de elektriciteit niet. De maatschappij heet Eskom en als afwijking gebruiken zij niet alleen evenwijdige palen maar veel ‘<’ en ‘>’ palen. Niet zo vreemd bij 3 fasen stroom maar hier in Europa heb ik het nog niet gezien. Altijd zijn het hier in Europa evenwijdige palen.
Zelfs veel vrachtauto’s en hun aanhangers zijn in de V-vorm. Uiteraard hebben de supermarkten wel ‘gewone vierkante’ vrachtwagens maar veel bulkgoederen gaan in die V-vorm aanhangers. Weer eens wat anders!
En door zogenaamde ‘load-shedding’ (oftewel gewoon alle stroom uit) kunnen wij genieten in het donker. Een ‘powercut’ door een of andere reden, vaak het weer cq. de regen, is gewoon maar stroom’besparing’ door ‘load-shedding’ is nieuw voor ons.

En groot nieuws: Nelly en ik worden, als alles goed gaat, voor de tweede keer oma en opa.
Inge is inmiddels in haar 17e week en tot nog toe gaat alles goed met ‘Puk’ (de ‘werknaam’).

Na Badplaas zijn wij naar de ‘Cradle of human kind’ gegaan. Wie kent niet de schedel van Mrs. Bless? Van daaruit zijn wij ook naar het Lion-park geweest. Wij zien het voederen van de leeuwen. Julia mag zelfs met Karien een jonge leeuw aaien en op de foto !!!
En Inge ging zweten in Kaapstad voor haar verloskunde aantekening. ‘Maar’ twee uur vliegen! Wij zagen haar nog net voor ons vertrek op het vliegveld en de voorlopige uitslag is ‘geslaagd’. Dus gefeliciteerd !!
En na een bezoek aan Putfontein oftewel de Zama Montessori school is het alweer tijd om afscheid te nemen van Zuid Afrika. Lekker net terug voor het Pinkster weekend !

Tot ziens Theo en Nelly en Karien.

• 21 Mei 2015 - 03:56

Marjan :

Hoi Reizigers!
    dit kwam vandaag toevallig mijn inbox in, kunnen jullie misschien iets mee? :)

De leukste Afrikaanse woorden

NIE WORRIE NIE. Op de website KaapstadMagazine (een online magazine over wat er allemaal te beleven is in Kaapstad) staat een lijstje met grappige Afrikaanse woorden en zinnen, zoals bromponie ('scooter'), kletsblaai ('tijdschrift'), duikweg ('tunnel') en 'Jij moe nie worrie nie, alles sal reg kom' ('maak je geen zorgen, alles komt goed'). Toevoegingen zijn welkom bij de redactie van KaapstadMagazine!

En: goed nieuws, die kleine Puk!
    Geniet van alles en tot deze zomer in Nijmegen!

Marjan

• 21 Mei 2015 - 09:30

Folkert En Wilma:

Bedankt Theo en Nelly om ons mee te laten genieten van jullie reis.
    Proficiat ook met de zwangerschap van Inge. Wij gaan voglende maand eten met vrienden van Inge die bij ons in Southampton zijn komen wonen en waar we heel leuk contact mee hebben gekregen dankzij Inge!
    Alle goeds
    Folkert en Wilma

• 22 Mei 2015 - 09:48

Rian Peperkamp:

Theo en Nelly, jammer dat het al weer voorbij is. Volgens mij is het weer geweldig geweest. Hier is het 14 graden!
    Groeten vanuit UWV!