Onderweg - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Onderweg - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Onderweg

Door: Nelly en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

20 December 2011 | Swaziland, Lobamba

Lieve mensen,

Na een goede vlucht van 11 uur kwamen wij in de avond aan in Johannesburg.
De volgende dag zijn wij de auto gaan halen. Er was geen mail doorgestuurd en dus was er geen Toyota Yaris en boden zij een Suzuki Alto aan. Na wat gezeur werd het een Toyota Corolla. En nu rijden wij dus met die luxe bak door het land. Na een beetje wennen aan links verkeer en het schakelen gaat het Nelly goed af.
Vanuit Johannesburg reden wij naar Middelburg. Niet die plaats in Zeeland maar hier in Zuid Afrika. Op naar Bothsabello, daar is een Ndebele dorp met veel schilderingen op de muren in vrolijke kleurtjes. Maar toen op zoek naar een slaapplek, dat kostte toch wat tijd, maar wij vonden een adres met een echt Nederlands sprekende man. Heerlijk geslapen en ontbeten en toen op weg naar het stationnetje in Hendriksdal. De trein loopt niet meer, maar er is daar een B&B.
Om er te komen namen wij rond Middelburg waarschijnlijk de verkeerde afslag en dat werd een vuurdoop voor Nelly. Een echte “dirt road” en een asfalt weg waar je beter naast kon rijden ivm de vele grote gaten.... Maar wij hebben het gehaald.
De volgende dag hebben wij alle bekende punten gezien, zoals de watervallen Berlin en Lissabon. De Drie Rondavels en natuurlijk Bourkes Luck Potholes. Zoek maar eens bij 'afbeeldingen' onder Google. Daar kun je meegenieten.
Op naar Nelspruit: bij het lokale winkelcentrum kwam een 'zeer brede' dame aanwaggelen. De serveerster haalde snel een stoel zonder armleuningen, daar paste zij wel in en zakte niet eens door de poten.
Door naar Swaziland, ja het gaat vlug..... Wij waren teveel gericht op de markt en zagen de afslag over het hoofd. Na drie kwartier doorhobbelen zijn wij na vragen toch maar omgekeerd. Toen ging het snel en hup de grens over. Ja dat dachten wij..... nog een keer naar binnen want wij waren Zuid Afrika wel uit maar Swaziland nog niet in. Met een briefje rijker plus een frustratie rijker konden wij door. Want bij de balie was men zo druk met OH-en dat men de klanten vergat. Echt TIA = This Is Africa.
En nu zijn wij aan het bijkomen in Malandela´s bed en breakfast in de Malkerns valley en genieten van de ondergaande zon. Overdag is het al heet, zo´n 30 graden en echt zomer.

Volgende keer meer,
`sawubona` (tot ziens)
Theo en Nelly.

• 20 December 2011 - 20:19

Els Van Oudheusden:

Wauw nel wat ben je een kanjer!!!Links rijden,ik moet er niet aan denken!!!!'Wat hebben jullie al veel gezien en je bent er nog maar pas....en 30 graden.Heerlijk!!!!!!veel plezier en veel groeten.Ik kijk uit naar jullie verhalen!!!doei els

• 20 December 2011 - 22:07

Frans En Nel:

Wat een verrassing om jullie reisbelevenissen te lezen.
    Gelukkig zijn jullie ervaren reizigers, niet klein te krijgen!!
    Mooie dagen bij Inge en Pieter toegewenst en we verheugen ons alweer op het volgende verhaal.

• 21 December 2011 - 00:23

Karien:

Lieve papa en mama,
    Heel herkenbaar uiteraard en daardoor ook heel leuk, die plaatjes op Google hoef ik niet te bekijken; ik kan het me nog wel voor de geest halen en anders heb ik nog een mooi fotoboek met mooie plaatjes.
    Genieten jullie van jullie prachtige kamer in Malandela's? En gaan jullie de Lobamba Village Tour nog doen?
    Hier was het afgelopen weekend wel echt winter, met ijskoude sneeuw. Maar helaas/gelukkig is het toch te warm dat het niet blijft liggen. Maar die mij maar liever 30 graden...
    xxx

• 21 December 2011 - 04:35

Marjan:

he, wereldreizigers, leuk om te zien dat jullie lekker blijven reizen. Swaziland, geweldig! Veel plezier en blijf schrijven!

• 21 December 2011 - 11:27

Frans Melchers:

Lieve vrienden,

Bijzonder jouw reisverslag het lijkt net of je het op deze wijze zelf een beetje meemaakt.
    Ik vind het heel leuk om jullie reis te mogen volgen.

Een heel mooie vakantie gewenst.

Heel mooie feestdagen en jaarswisseling !!!!!!

Lieve groet

Frans

• 21 December 2011 - 12:28

Frans K:

He zus en Theo natuurlijk, leuk om iets van jullie te horen en te lezen.Weet nu dat jullie goed aangekomen zijn en op weg zijn naar Inge en Pieter.Alvast hele fijne fesstdagen toegewenst en een goed begin in het nieuwe jaar; dit natuurlijk ook voor Inge en Pieter!! Hoop dat je dit nog op tijd leest. Nog een vraagje, bij wie moet ik zijn voor de post bij jullie en heb je daat een tel.nr van. Heel veel groeten van ons allemaal uit het natte en frisse duitsland. XX Frans en Syl en kids

• 21 December 2011 - 12:35

Johan:

Nu zijn de rollen omgedraait; Theo vakantie en ik aan het werk. Er is wel één wel een erg groot verschil: Zuid afrika is toch echt veel mooier en kleurrijker dan frankrijk in de winter.

Nelly en theo, geniet ervan!

• 21 December 2011 - 15:36

Inge En Pieter:

nog twee daagjes en dan krijgen we live verhalen! Geniet van Swaziland en tot snel!

• 22 December 2011 - 08:11

Mandy Van Den Heuvel:

Hallo Theo en Nelly, leuk om jullie te volgen op jullie ongetwijfeld ontzettend mooie reis. Geniet ervan en kom veilig terug.
    Groetjes, Mandy

• 22 December 2011 - 19:01

Vera:

Hoi! Leuke verhalen uit den verre! Het gaat allemaal wel lekker dus met die toyota onder de kont! Blijf lekker genieten en we horen graag van alle volgende avonturen en verhalen! Liefs, Veer.

• 23 December 2011 - 13:41

Lucy Auch:

Hallo lieve Nelly en Theo, wat een heerlijk 's zomerse kerst & jaarwisseling gaat dat worden. Dat is wat anders dan met je fietsje op een vrijdag (waarop het niet licht lijkt te gaan worden) broodjes halen bij de Duitse bakker. Leuk om te lezen hoe het jullie verloopt. Dat het een mooie indrukwekkende reis mag zijn voor jullie tweeën en de groetjes aan Inge en Pieter!

• 27 December 2011 - 13:45

Christina:

Niet knallend, maar avontuurlijk het nieuwe jaar tegemoet. Mooi gefikst Nelly 'zoeven in een Toyota' met airco of alle ramen open?
    Wat hebben jullie weer mooie dingen gezien. Wordt er druk gefotografeerd?
    Ben benieuwd hoe het verder gaat?

Hoe doet Inge het in 't ziekenhuis?

Veel groeten voor jullie tweetjes en Inge en Pieter, Christina

• 30 December 2011 - 09:05

Jacqueline G:

hé Nel en The, een 2e poging.. ( bij de 1e reactie niet op plaatsen gedrukt ,denk ik.) Wat een avonturen al weer. Maar je slaat je er goed doorheen,lees ik. Geniet ervan en kom gezond weer terug. Veel plezier! see you in 2012! liefs, je zus(je)

• 02 Januari 2012 - 09:40

Rob Kools:

Hallo Theo en Nelly,

zo te zien gaat de reis voorspoedig. 30 graden is het hier niet maar we gaan al aardig richting de helft. Voor Nederlandse begrippen hebben we een echte lenteachtige jaarwisseling gehad qua temperatuur. Geniet leker en tot binnenkort. Vanzelfsprekend een goed 2012 toegewenst. gr., Rob Kools

• 11 Januari 2012 - 07:40

Annet:

Hoi Theo en Nelly,

Geweldig iets van jullie te lezen, avontuurlijk allemaal en wat een belevenissen in een heel andere wereld.
    Ik ben zelf net terug van Down Under (erg mooi, maar heel anders dan bij jullie. Het is behoorlijk europees), dus bij terugkomst kunnen we onze reiservaringen uitwisselen. Goede reis en vakantie verder. Hartelijke groeten Annet