Speedbreaker en Sleeping Policemenl - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Speedbreaker en Sleeping Policemenl - Reisverslag uit Hlabisa, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Speedbreaker en Sleeping Policemenl

Door: Nelly en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

02 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Hlabisa

Lieve allemaal,

Bij ons vertrek uit Nederland was iedereen in de ban van het Higgs deeltje of het Gods deeltje. In mijn opsomming wat wij gezien hadden vergat ik ´Gods view´. Dat is al lang bekend in Zuid Afrika en het is een beroemd uitzichtspunt bij Blijde River Canyon. Kortom niet langer zoeken, het is er al.
Na een verblijf in het omgebouwde station in Hendriksdal gingen wij naar Nelspruit en daar kochten wij een lokale SIM kaart en hebben nu dus een Zuid Afrikaans nummer. In Swaziland waren al die “sleeping policemen”. In Nederland beter bekend als verkeersdrempel. Bij iedere zebra maar liefst een zevental ervoor én erna! Wij waren blij om in Zuid Afrika te zijn, daar telden wij ervoor én erna tot maar ZES.
Na een korte stop bij de grens van Swaziland en doorrijden op de N2 en door het Hluhluwe wildpark kwamen wij bij Inge en Pieter aan in Hlabisa (spreek uit als Slabisa!). Zij stonden al buiten ons op te wachten. Hun huis is gelijkvloers en bestaat uit een kamer met een woon- en eetgedeelte plus een open keuken. Daarnaast twee slaapkamers en een toilet/douche/badkamer. Geen hal, dus de voordeur open en je staat meteen op straat. En zoals gebruikelijk houdt de gemiddelde Afrikaan van muurtjes; dus is er een omheinde droogplek voor de was. En vergeet niet de kleine veranda met in het gras van de achtertuin de twee zeer jonge bomen en de hele jonge worteltjes plus achter het hek de ´dirt road´ oftewel zandweg of stuif- of stofweg.... Auto's rijden vaak ´te´ hard voorbij met een grote rode stofwolk achter zich en een keer raden waar die wolk vaak naartoe waait...

Op zaterdag hebben wij in de morgen het “exciting city centre” van Hlabisa bewondert met een Spar, een KFC, een PEP oftewel de lokale Zeeman met de kleuren geel en blauw en en tweetal Aziatische winkels met van alles en nog wat, kortom veel rommel.
In de middag het ziekenhuis bezocht. I.v.m. de Kerst waren er veel patiënten ontslagen. Maar het is op zich een groot ziekenhuis met veel afdelingen en in totaal 300 bedden. Soms is het zo druk dat de patiënten met twee man/vrouw in één bed liggen. Kortom vechten met de voeten oftewel kop-staart.

Op eerste kerstdag scheen het zonnetje weer na een paar dagen bewolkt en een paar regendruppels. Wij stonden al vroeg bij de poort van het Hluhluwe park en reden daar heel wat paden en weggetjes en zagen al veel beesten: giraffes, een krokodil, een zebra op anderhalve meter en twee redelijk actieve neushoorns en uiteraard de nodige “hertjes”. Bijzonder was de leguaan!
Daarna werden wij getrakteerd op een zeer uitgebreide en heerlijke lunch in het Hilltop restaurant en nog wel met uitzicht op de heuvels van het park. Na een lange lunchpauze gingen wij op zoek naar dé olifant. Nou in een keer stonden wij oog in oog met een hele kudde met alle soorten groot en klein en toen klonk er in één keer getrompetter..... De eerste drie keerden zich eerst naar ons maar staken gelukkig over en met de anderen staken zij áchter ons de weg over. Het waren er meer dan dertig. Wij keerden weer om en als toetje kwam er nog een groep van ongeveer 7.
Daarna nog dichtbij een groep buffels en een eenzame mannetjes olifant.

Op maandag zijn wij naar St. Lucia geweest en hebben tijdens twee uur varen veel hippo's gezien.
Ook stonden wij aan de Indische Oceaan. In het park werden krokodillen gekweekt, daar geweest en de dag hebben wij op zijn Zuid-Afrikaans afgesloten met een ´braai´ met ´struisvogel´ en niet te vergeten echte “boerewors”. Zonder die “t”. Smaakte voortreffelijk! Let op: 2e Kerstdag wordt hier niet gezien als een zondag maar het was maandag en dus een gewone werkdag voor Inge!

Dinsdag zijn wij met Pieter naar de Indische Oceaan geweest en wel in Richards Bay. Een havenstad waar veel eucalyptus-hout van de plantages wordt verscheept. De plantages zijn kilometers lang! Tot slot zijn wij nog in de Mall geweest en koffie gedronken bij Elephant and I, heel bijzonder. De Mall kan zich prima meten met de Molenpoort of Kronenburg!

Vandaag een rustdag en morgen weer op pad door Kwazulu Natal met Inge, want zij heeft de komende 6 dagen ook vrij!
Voor iedereen alvast een goed uiteinde van 2011 en een gelukkig begin.

Groeten Theo en Nelly,
jullie horen nog van ons......

• 02 Januari 2012 - 15:12

Johan:

Al een beetje "Dakar"-gevoel (letterlijk zowel als figuurlijk)?

• 02 Januari 2012 - 16:26

Els:

gelukkig nieuwjaar daar in Afrika!!Ben benieuwd hoe het daar gevierd werd.
    veel groeten,veel plezier.els

• 02 Januari 2012 - 17:33

Vera En Sander:

Gelukkig nieuwjaar! Hier schoot het vuurwerk riant de lucht in. Die sleeping policemen zijn inderdaad niet de leukste op de weg. In het slusluberpark duidelijk genoeg beesten te zien, leuk! Vera is alweer druk aan het leren voor haar tentamens. En San is weer aan het werk gegaan vandaag. Veel plezier met de daagjes reizen met Inge & Pieter! En we horen nog graag van jullie :) Liefs, Vera en Sander.

• 02 Januari 2012 - 18:59

Wilma Boddeke:

Leuk om jullie verslag te lezen. Zalig Nieuwjaar vanuit een donker en koud UK en veel groeten ook aan Inge!

• 02 Januari 2012 - 23:03

Karien:

Ook van de laatste dochter: gelukkig nieuwjaar! En als het goed is hebben jullie inmiddels alweer afscheid genomen van Inge en Pieter... Maar hopelijk hebben jullie het nog erg leuk gehad de laatste zes dagen samen, ben benieuwd naar jullie verhalen :)
    Ik ben weer terug uit Berlijn, ook enorm gezellig! Nu nog van een weekje lekker rustig vakantie genieten.
    xxx

• 03 Januari 2012 - 08:43

Zus Jacqueline:

Hoi Nel & Theo, ook de beste wensen voor jullie allemaal vanuit Malden. Dat 2012 maar vooral een gezond jaar mag worden! Hier een rustige jaarwisseling gehad (wel veel vuurwerk. Hoe zo, crisis ?). Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Kijk al weer uit naar het volgende bericht.
    Zus, mis je. Tot gauw! Liefs Jacq.

• 04 Januari 2012 - 12:01

Christina:

Wat hebben jullie weer veel bijzondere dingen gezien in amper twee weken.
    Spannend om te lezen, maar in Artis (1 min. lopen) kun je ook genieten van wilde dieren en zelfs van wilde hollandse kinderen! Grapje hoor.
    Ik gun jullie het weidse land met de prachtige natuur van harte. Daar kan niets tegen op.
    Hebben Inge en Pieter het naar hun zin? Geef ze een hartelijke groet en idem dito voor jullie.

Tot horens, Christina

• 05 Januari 2012 - 06:58

Theo:

Nelly en Theo allereerst ook van mij de beste wensen voor 2012. Leuk om jullie belevenissen te lezen. Dieren in het echt zien lijkt me toch net iets spannender dan opgezet of in een kooi (wij waren in Ecodrome deze week). Veel plezier verder, jullie hebben vast beter weer dan wij.
    gr Theo H.

• 06 Januari 2012 - 11:40

Frans Melchers:

Beste Theo, Nellie en Inge,

Nog een gelukkig nieuwjaar en de allerbeste wensen voor dit jaar!

Wat een mooie reis maken jullie daarin Africa. Theo, alweer een heel mooi reisverhaal. Theo, Ik heb een goed idee, wanneer je ooit met pensioen gaat en heel veel tijd krijgt vetrouw dan jou (be)levenissen aan een boek toe. Ik ben de eerste die het koopt maar zeker niet de laatste.

Nog een heel mooie voortzetting van jullie reis.

Lieve groet,

Frans