Kerst in Zuid Afrika - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Kerst in Zuid Afrika - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Kerst in Zuid Afrika

Door: Theo en Nelly

Blijf op de hoogte en volg Theo

26 December 2013 | Zuid-Afrika, Mtubatuba

Over ´groot´ Ermelo en ´klein´ Amsterdam.

Lieve allemaal,
na een lange zit kwamen wij aan in Jo'burg. Ook al hadden wij vroeg geboekt en echt ingecheckt met stoelnummers en al, toch zei de KLM doodleuk: Wij vliegen vandaag met een kleiner toestel en u staat op de wachtlijst. Maar, wij hebben toch gevlogen. Leuk was de door ons gebruikte uitspraak van Nelson Mandela op het vliegveld. Het regende pijpenstelen en dat maakt erg veel herrie op golfplaten daken!! De zomer doet het hier rustig aan, zullen wij maar denken. Zo rustig dat het maar zelden boven de 17 graden uitkwam. Het lijkt Nederland wel. Op donderdag zijn wij naar Swaziland gereden en hebben gestopt in Ermelo de Zuid-Afrikaanse variant heeft een echte mall en is veel groter dan hun variant van Amsterdam. Zij hebben in Amsterdam wel een 'slaghuis' en maar liefst twee tankstations maar voor de rest geldt het Brabantse gezegde: 'Ge bent erveur en erdeur'.
Toen dus de grens over naar Swaziland en op naar de 'purple room' van Malandela's BenB. Het was voor ons gewoon thuiskomen. De volgende dagen naar de glasfariek, een hotspring, de beroemde kaarsenmakerij, een wildpark en naar Lucky geweest. Lucky heeft echt geluk en heeft per nieuw schooljaar een baan op Saint Mary's High School en dat nieuwe schooljaar begint hier al in januari 2014. Hij gaat dan 'artlessons' geven. Het heeft een paar jaar geduurd maar het succes begint.

Nog even naar Yebo-artcenter en daar vertelden zij dat er vandaag een bijzonder festival was bij de Koning van Swaziland. Het zogenaamde Incwala festival oftewel het oogstfeest ook wel het 'eerste fruit' festival genoemd. De Koning moet dan de eerste mais en de eerste mango eten. Het gaat gepaard met veel dansen en 'chanten'/zingen in de Kraal van de Koning. Iedereen komt in traditionele kleding.
De mannen in huiden en doeken en hoofdtooi met een stok en en de vrouwen in rode of oranje doeken, een rok en uiteraard met een rietstengel. Schrik niet want Nelly en Karien gingen echt de Kraal in en dansten mee. Nelly had wel eerst een doek gekocht want een broek als vrouw is echt verboden zeker op dit festival !
Er liepen honderden mensen in de traditionele kledij! Bij toeval maakte Nelly een foto van de voormalig Minister van Buitenlandse Zaken. Hij had zo'n mooie hoofdtooi. EN het zonnetje scheen!

Dan door naar St. Lucia in Zuid-Afrika. Er wordt inmiddels ruim 2 jaar gewerkt aan de grensovergang maar het is nu bijna klaar (TIA=This Is Africa) !
Bij onze B&B stonden Inge en Julia, Pieter kwam er met de auto achteraan. Kortom een heerlijk weerzien, En na de gebruikelijke maar korte verlegenheid laat Julia haar eerste stappen en haar ondeugende glimlach zien.
Op 24 december gaan wij lunchen en naar het birdpark. Daarna is het tijd om te zwemmen, en na een biertje of een cider en een kleine versnapering relaxen, douchen en voor Nelly en Karien een stuk lopen.
Op eerste Kerstdag hebben wij genoten van een echt kerstdiner bij Inge en Pieter. En uiteraard: zowel heen als terug moesten wij door het wildpark met de naam Hluhluwe-iMfolozi. De 'h' spreek je uit als een 's' en de tweede naam begint met een kleine ´i´. De score heen: twee olifanten en terug: een neushoorn met een kleintje. Daarnaast nog wat wild maar dit zijn de belangrijkste. Nu weer veilig in St. Lucia. Bij Inge lekker in de 'Go' zitten lezen over de geschiedenis van Kwazulu Natal. De oude naam voor Durban is Port Natal omdat daar als eerste buitenlanders de Portugezen aanlkwamen en wel op 1e Kerstdag, vandaar die naam.
Volgende keer meer, Groeten van Theo, Nelly en de anderen.

• 26 December 2013 - 14:41

Frans En Nel:

Nog gezellige Kerstdagen.
    Fijn om een bericht van jullie te lezen en de reis te volgen.
    Swaziland en Malandela's B&B zien we voor ons.
    En dan St Lucia met de hele familie en alle aandacht voor Julia.
    Verleden jaar was Julia op 2e Kerstdag voor het eerst in Maasbracht.
    Hartelijke groeten en geniet ervan.
    Frans en Nel

• 26 December 2013 - 14:51

Lucy En Han:

Een hele goede tijd in Afrika gewenst, de fijne kerstdagen zijn er al als ik het zo lees! Klinkt supergoed. En ik lees dat jullie niet om mij heen kunnen (al laat ik soms lang niets van mij horen): Lucky, St Lucia!
    Groeten aan de hele familie! Lucy en Han

• 26 December 2013 - 15:36

Ine:

en wij hebben al een eekhoorn gezien!, en cadeaux onder de fleurige kerstboom. liefs ine.

• 26 December 2013 - 17:47

Els En Sjef:

Gezellig weer om even de Afrikaanse belevenissen te mogen mee lezen en vernemen dat Julia haar eerste stapjes zet.
    Geniet nog lekker met zijn allen!!!!!!wij zijn aan het uitzoeken welke kleren we mee zullen nemen naar Israel want bij Ravit ligt .....sneeuw.groetjes voor jullie allemaal !!!!! els en sjef

• 27 December 2013 - 13:04

Vera:

Lieve Theo&Nelly,
    Het klinkt als een heerlijke vakantie. Hier was de kerst ook gezellig met de familie van Trix. Auke en Janneke en de kleine gaan we maandag nogmaals bezoeken, kijken hoe groot dochter Jua is geworden :)
    Geniet van de tijd samen met Inge en Pieter, Julia en Pien.
    Veel liefs uit een winderig Nederland, Veer en San.

• 30 December 2013 - 07:49

Sevinc Kosen:

Theo, heel fijne jaarwisseling

groetjes
    sevinc

• 30 December 2013 - 09:27

Rian Peperkamp:

Hallo Theo,

Prachtig dit alles te lezen. Veel plezier voor jou en je famlie!
    Goed 2014.

Hartelijke groeten van Rian.

• 31 December 2013 - 14:34

Twan En Ine:

Nelly en Theo Karien Inge Pieter Julia We wensen jullie een heel goede jaarwisseling ,de beste wensen voor 2014 en voor Nelly Theo en Karien een goede terugreis. Twan en Ine

• 02 Januari 2014 - 16:45

Jacqueline En Chris:

Hoi Nel, Theo, Karien, Inge,Pieter en Julia, wat een belevenissen weer! Wat goed dat Julia al loopt, een snelle dus! Lieve groeten voor iedereen en veel geluk en gezondheid voor 2014! Liefs Jacqueline en Chris.