Over “dankie” en “jao”. - Reisverslag uit Malkerns, Swaziland van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Over “dankie” en “jao”. - Reisverslag uit Malkerns, Swaziland van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Over “dankie” en “jao”.

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

06 Mei 2015 | Swaziland, Malkerns

Lieve allenaal,
De wekker loopt al af om 4 uur in de morgen. Het is nog donker. Vlug, nou ja vlug, aangekleed, en op naar Dusseldorf. Daar begint vandaag de reis. Na een korte vlucht naar Schiphol vertrekken wij per heuse KLM naar Johannesburg. Op zich een verademing om er weer te zijn. Er praat tenmiste weer iemand tegen je. Op de vorige luchthavens leek je meer een vrachtpakketje dan een mens. Maar wij en onze bagage komen in Zuid-Afrika aan. Na een nacht in Joburg reizen wij (Karien heeft zich al in Amsterdam bij ons gevoegd.) naar Barberton.

Inge en Pieter krijgen een dikke kus en omhelzing en wij zoenen uiteraard Julia. Ja, Oma , Opa 'Prikkelbaard' en Tante 'Tien' zijn aangekomen.
Julia heeft eerst de gebruikelijke verlegenheid maar die is snel weg. In de tropen: “smelt als ijs”. En dan klinkt al vlug het “dankie” en het vette “jao”. Een echte Zuid-Afrikaan kan het niet beter ! Zelfs voor niemand uit Zuid-Limburg is de uitspraak een heuse uitdaging !

Het wordt dan alweer tijd voor het beroemde Krugerpark. Wij hebben niet het geluk om de big-five te spotten maar op de tochten van vrijdag en zondag zien wij naast een boel impala's oftewel 'hertjes', ook veel kudu's, olifanten, buffels, giraffen, schildpadden en zelfs 3 overstekende leeuwen.
En heel bijzonder drie bomen met wel zeven gieren en een prooi. Een gier was boven aan het eten en een ander probeerde vergeefs van onderen een poot los te wrikken. 'Het is een prooi van een luipaard, die eronder ligt', zegt ons een ranger. Maar dat laatste kunnen wij door het lange gras niet bevestigen. En het lijkt ons geen goed idee om te gaan kijken.....

Op maandag rijden wij weer terug naar Barberton via Witrivier. Uiteraard met koffie en 'cheesecake'. En na het shoppen in een 'mall' in Nelspruit gaan wij met nieuwe kleren voor Julia en CD's voor Theo weer terug. Voor de muziekliefhebbers: 'Freshly Ground' is een band uit Kaapstad en maakt lekkere muziek !! Ik heb ze nu allemaal ! Een MP3 staat zo op een USB-stick ! De muziek is helaas niet verkrijgbaar bij Kroese, zelfs niet online !

En na 2 uur rijden zitten wij sinds gisteren alweer in Swaziland. De douane gaat snel. Ik blijf lekker zitten. En met de invalidenparkeerkaart (thuis heet hij: 'kneuzenkaart') wordt zelfs de 'old man declared' en krijgt ook zijn paspoort-stempel. Wij zijn alweer bij Ngwenya Glass geweest en genieten alweer van onze sundowner bij Malandela's B&B. Een 'sundowner' is dan vaak een biertje, Castle, of een cidertje, Hunter's Dry of Savannah. Maar wel lekker met chipjes op een terras met uitzicht op een steeds roder wordende zon, suikerrietvelden en bergen.

Tot de volgende keer,
Theo, Nelly en Karien.

• 06 Mei 2015 - 21:08

Vera En Sander:

Goede avond! Heerlijk van die sundowners! En al die hertjes wel blijven waarderen, want hier moeten we het doen met huismussen ;)
    En goed om te horen dat de Freshly Ground collectie compleet is.
    Sander heeft vandaag de pillencollectie compleet gemaakt (malarone voor Mozambique).
    En is de cheesecake nog steeds lekker? Lekkerder dan bij de Zijdewinde?
    Dikke knuffel voor jullie alledrie! En voor die andere drie als jullie weer in Barberton zijn.
    Liefs, Veer en San.

• 06 Mei 2015 - 21:34

Nel En Frans:

Dag Nelly. Theo en Karien,

Fijn te horen dat de reis goed verlopen is. En nu genieten in Barberton en omgeving. Bekende en onbekende plaatsen.
    Maar om te zien hoe Julia gegroeid is en haar verhalen te horen, dat is toch geweldig.
    Wij genieten nog na en proberen de foto's van ons verblijf in Barberton uit te zoeken.
    Nog heel veel mooie dagen met goed weer. En alvast een heerlijk verblijf in Badplaas.
    Lieve groeten, ook voor Inge Pieter en Julia als jullie weer in Barberton zijn.

Frans en Nel

• 06 Mei 2015 - 22:24

Els:

Hoi allemaal,
    He gelukkig,een berichtje van jullie. Keek er al echt naar uit!!!! Ja jullie hebben ons verwend hoor met die gezellige verslagen telkens!
    Goed te horen dat alles goed is gegaan en jullie weer heerlijk genieten. Hier vandaag stormachtig en koud en nat weer.
    In het Afrikamuseum echt kou geleden met 7,5 graden......
    Breng maar wat zon mee terug als het kan,maar eerst er nog even lekker zelf van genieten.
    Een hele fijne tijd nog,lieve knuffel voor allemaal
    els

• 07 Mei 2015 - 07:21

Martha :

Goeiemorgen Theo en Nelly,

Heerlijk om de dag te beginnen met jullie reisverhaal. Met een lach op mijn gezicht kijk en geniet ik met jullie mee. Ik kijk uit naar jullie komende reisverslagen.Hele fijne en mooie tijd daar in verweggiestan.

groetjes Martha

• 07 Mei 2015 - 08:40

Marion Evers:

Hoi Theo en Nelly,

Jullie zijn weer fijn aan het vakantie vieren, heel veel plezier en lekker genieten!!!!
    Leuk dat ik weer mee mag reizen.

Groetjes Marion

• 07 Mei 2015 - 09:35

Maria:

Goeiemorgen Theo, Nelly en Karien,

Als thuisblijver reis ik met jullie mee in klank, geuren en kleuren. Ik geniet van het lezen.
    Een fijne tijd samen. Veel groetjes ook voor Inge, Pieter en Julia.

Liefs,
    Maria

• 08 Mei 2015 - 10:08

Ine:

Lekker warm daar, ik heb me vermaakt met het toeren in een gele sportwagen op mijn 65ste!
    Hoe dromen uit kunnen komen, nietwaar! Geniet van jullie verblijf en groetjes Haarlem

• 08 Mei 2015 - 10:28

Jacqueline En Chris:

Hoi Theo en Nel,

Wakker worden met een 1e bericht van jullie uit Afrika. Fijn! Goed te horen/ lezen dat jullie weer volop genieten van familie, natuur, muziek en sundowner(s). Geniet nog van de komende weken! Liefs van ons voor jullie én natuurlijk ook Inge, Pieter en Julia.

• 08 Mei 2015 - 12:17

Frans:

Beste Theo en Nellie

Heel erg leuk van jullie te horen. Ik geniet weer in volle teugen van jullie reisverhaal.

Wens jullie een heel mooie vacantie met veel en kleurijke ervaringen.

Groetjes Frans M

• 13 Mei 2015 - 22:22

Jan En Gerda:

Hee Nellie en Theo (en kids),
    heerlijk die afrikaanse sferen in je brief die hier onze gedachten weer een beetje naar Arusha verhuizen!
    Die Big Five komen jullie maar eens bij ons zoeken, want wij verwachten jullie nog een keer, zoals afgesproken!
    Hoop dat jullie reis verder ook fijn verloopt. Groetjes aan Inge en haar gezin en aan Karien. Zie ze in gedachten nog in Lilongwe rondspringen!
    Groetjes en tot 'spreeks'
    Gerda en Jan