Bijenkorf en koe - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu Bijenkorf en koe - Reisverslag uit Barberton, Zuid-Afrika van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

Bijenkorf en koe

Door: Theo en Nelly

Blijf op de hoogte en volg Theo

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Barberton

Over de bijenkorf en de verkeersveilige koe.

Lieve allemaal,

Wij blijven nog even in Swaziland, anders is de titel een groot acabadabra. Het is niet de titel van een boek en het is geen 'Afrikaanse vertelling', het is allemaal echt gebeurd.

De laatste dag en nacht verbleven wij in het Mlilwane Nature Reserve en sliepen aldaar in een heel erg uitvergrote 'bijenkorf' oftewel een locale 'beehive'-hut. Beneden wel een doorsnede van ongeveer 5 meter en een tophoogte van zo'n 4 meter. Opgetrokken met palen en afgedekt met lagen lang gras, in een rondje met 14 hutten, als een 'echt' dorp. Toch wel lekker geslapen. Alles 'nagemaakt' voor toeristen, met electriciteit en een aangebouwde WC/douche.

En daarna op weg naar Barberton, het park uit de weg op. Wij hadden er al een stukje opzitten maar toen verscheen er ineens een koe op de weg. Nou die weegt hier zelfs wel een kilo of 500, dus wij remmen en staan stil..... Nou die koe loopt op en wacht precies op het midden van de weg en kijkt dan duidelijk naar links of er geen verkeer aankomt en als dat goed is bevonden, loopt zij langzaam maar zeker naar de overkant. Nou als dat geen 'verkeersveilige' koe is, weet ik het niet meer.

Na het gebruikelijke gedoe aan de grens vervolgen wij onze weg in Zuid-Afrika en komen weer aan in het 'winterse' Barberton. Kurkdroog en met overdag een jaloersmakende 22-30 graden Celsius (maar 's avonds en 's nachts ECHT koud, tot onder nul).
Op zaterdag naar het Peacan-festival, een lokaal gebeuren bij de ´Cradle of life', een klein museum annex dierenpark. Peacan is een soort noot die je ook op het festval kunt plukken.
Op zondag de 'Geotrail' van Barberton. Het goud in Barberton dateert qua het vinden van ongeveer 100 jaar terug. Maar de zichtbare bergen tussen Barberton en Swaziland dateren van meer dan twee MILJARD jaar geleden. De mens en (zelfs) de dinosauriers dateren van HEEL recent in vergelijking daarmee. De geologen vinden het prachtig en wij genieten van de uitzichten en de gegolfde stenen aarde en de zwarte vuurstenen en de groene gloed.

Op maandag staan wij heel vroeg op want het beroemde Krugerprak staat op het programma, wij staan om 8.00 uur (en dan hebben wij al een uur gereden) op de brug voor het hek van 'Kruger'.
Ons Afrikaans is onderweg weer 'bijgespijkerd' met: 'Hou links, gaan regs verbij'. En vergeet niet : 'Blij kalm, ons sal nou braai!'.
Met als eerste gespot de warthogs/wrattenzwijnen/Pumba's en toen impala's, kudu's, giraffen en rhino's/neushoorns en voor Theo speciaal veel olifanten, heel veel oloifanten, een hyena en tot slot de zeldzame 'ground hornbill' (grote loopvogel met felrode borst) en toen hadden wij alweer 8 uur in het immense park rondgereden.

Dan begint onze tweede week op de dinsdag. Wij rijden naar Hazyview en vinden uiteindelijk onze BenB. Het ligt helemaal beneden (een avontuurlijk rit) over twee sporen van stenen of cement.
Maar het is mooi. Wij genieten van een biertje/savanna op de veranda als 'sundowner'.
In de avond heeft Theo zijn eerste meegenomen boek van Wilbur Smith uit !!!!!

Wij hadden maandag nog niet genoeg gehad en bezoeken donderdag nogmaals het 'Kruger'. Wij zien al snel de buffels met hun indrukwekkende hoorns en honderden impala's. Daarbij komen de warthogs en de giraffen. Deze keer is het echt 'olifantendag'. Wij zien wel een kudde van ongeveer 40 dieren oversteken. Het kost dan wel veel tijd. Maar zoals Pieter al zei: Ik weet niet waar het vandaan komt; 'Lekker stampen als een olifant'. Je hoort ze niet of nauwelijks, zelfs niet veertig. Het lijkt wel lopen op 'kousevoeten'.......

Een lekker wijntje (want dat weten zij hier wel te maken) en slapen maar.
Groeten en tot horens en bedankt voor al jullie reacties op onze blog.
Theo en Nelly.

• 11 Augustus 2014 - 11:02

Rob Kools:

Klinkt goed, mooi en boeiend.
    Blijft natuurlijk dat het beste nieuws van jullie dochter Inge komt.
    Alles sal reg kom als elkeen sy plig doen.
    Nou maar hopen dat de rest van de paparassen ook tijdig klaar zal zijn.
    Geniet er samen van.

gr., Rob Kools

• 11 Augustus 2014 - 11:47

Frans Kouwenberg:

Dit leest weer even lekker weg Theo en Nelly, geniet er nog maar avn en we zien jullie over een goede week wel weer in nijmegen! dikke kus van ons allemaal.

• 11 Augustus 2014 - 12:08

Ine:

Zie mijn selfie van de stier! toch ben ik gauw achter het hek gaan staan tot hij stevig vast zat aan een olijfboom.Ik ben maar niet naar het slachten gaan kijken,maar heerlijk in de zee gedobberd! Ondertussen ook al twee schapen aan de olijfboom gehad. Ben overtuigend vegetarier!!!!! en pas twee dromedarissen gezien?!? groetjes ine.

• 11 Augustus 2014 - 14:05

Inge:

Na een paar dagen in de kamer van Julia zijn jullie nu weer op pad. We vonden het heerlijk om jullie hier te gast te hebben. Barberton is een prachtige plek- jullie mogen er nog een paar dagen van genieten. Daarna nog wat langer genieten van Julia (en ons). Ik denk dat ze in Nijmegen ook wel de stokken wil dragen voor opa (kriebel)baard!

• 11 Augustus 2014 - 18:51

B&H:

Milwane, Hazyview: krijgen weer helemaal de kriebels.
    Zijn we ook allemaal geweest
    Zijn jaloers!!!!!!
    Geniet ervan

Liefs Barbara &Henri

• 13 Augustus 2014 - 09:39

Vera:

Het blijft natuurlijk genieten al die olifanten! Dus kidnap het wel een 2e keer Kruger.
    Jullie mogen nog een paar daagjes lekkere wijn blijven drinken en lekker vakantie vieren.
    Ben benieuwd naar alle foto's van al jullie ondernemingen.
    Tot snel alweer, liefs Vera en Sander.
    (En verzonden vanaf de nieuwe phone;) )