" Vuurvliegjes" - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu " Vuurvliegjes" - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

" Vuurvliegjes"

Door: Nelly

Blijf op de hoogte en volg Theo

05 Augustus 2010 | Indonesië, Padangbai

Hallo allemaal,
In Munduk zaten we in een " lumbung" een verbouwde rijstschuur van 2 verdiepingen: begane grond douche en toilet, boven slapen en een prachtig balkon met direct voor onze neus uitzicht op de sawa's. Op Bali hanteert men het zgn. " subaksysteem"
Dat betekent dat de hele gemeenschap zorgt voor de aanleg/onderhoud van de irrigatiesystemen en de sawa's zelf. Het is verbazingwekkend dat zellfs loodrechte muurtjes blijven staan!
In de avonduren zaten we echt te genieten van alle geluiden: krekels, kikkers, blaffende honden, gamelanmuziek op de achtergrond, maar het allermooiste vonden we toch wel de vuurvliegjes, die steeds op andere plaatsen oplichten!

We zitten hier ook middenin kruidnagelgebied. Wisten jullie dat kruidnagels in trossen groeien aan bomen, en dat ze geplukt moeten worden voor de dikke stukken uitgroeien tot bloemen? Het is nu oogsttijd en overal langs de weg zien we doeken waarop ze liggen te drogen tot ze donkerbruin zijn.
Ze worden niet gebruikt voor in de rode kool zoals in Nederland, maar vormen 50% van de kreteksigaretten die hier veel gerookt worden.
Bijna alle oogst wordt uitgevoerd naar Java en zelfs dat is niet voldoende, ze moeten nog uit het buitenland importeren, oa. uit Zanzibar, omn aan de vraag te voldoen.

Steeds als we vragen nar de naam van de chauffeur, krijgen we een van de 4 altijd gebruikte Balinese namen te horen, nl: Wayan, Wade, Nyoman of Ketut. Het betekent letterlijk: eerste, tweede, derde en vierde kind van...... Dat geldt dus voor jongens en voor meisjes en heb je meer kinderen, dan begin je gewoon van voren af aan.

We vertrokken vsn Munduk en passeerden een tweelingmeer: Meer van Tamblingan en Bayun. Vroeger was het 1 meer, maar door de aardbeving van 1963 zijn ze gesplitst in tweeen.

Onderweg bij een bezoek aan de zoveelste tempel, die deze keer in een meer lag, hadden we het geluk midden in een ceremonie terecht te komen: mooi aangeklede vrouwen met manden vol bloemen op het hoofd, een orkest met muzikanten met op de bekkens rode pompoenen, veel kleurige parasols, kortom een feest voor het oog en nog net een zonnetje erop: 5 minutemn later lag alles in de mist.

Op het eind van de middag een bezoek gebracht aan de meest toeristische en bekende tempel van Bali in de zee: Tanah Lot. De tempel zelf is maar klein, maar ligt spectaculair op een rots in de oceaan met aanrollende golven.
Volgens de overlevering is de tempel ontstaan door een dolende hindoepriester die zo intens mediteerde dat de rots waarop hij zat, in zee werd geduwd.
En zijn sjerp veranderde in giftige slangen om de plek te beschermen.

En nu zitten we in Padangbai, een kleine, maar belangrijke havenplaats aan de westkust. Hier zijn weer witte stranden, i.p.v. het zwarte lavazand en veel mensen gaan hier snorkelen en duiken. Ook is het de vertrekplaats voor Lombok en de kleine Gili eilanden. Onze veerboot heet dan ook "Gili cat" en daarmee vertekken we morgenochtend vroeg naar Lombok, iets minder toeristisch "Zandvoort" , hopen wij.

Groeten vanuit Bali van Theo en Nelly.

• 05 Augustus 2010 - 08:27

Frans Melchers:

Wat een mooi reisverslag/ervaringen en cultureel leuke maar zeker ook interessante weetjes.

Jullie vormen trouwens samen een heel mooi schrijversduo!

Heel boeiend!

Heel prettige voortzetting van de vakantie/reis.

Tot hoors.

Groetjes Frans

• 05 Augustus 2010 - 10:52

Ine:

super, wij zagen in suriname de vuurvliegjes en konden avond aan avond hiervan genieten. zo te lezen een heerlijke reis. liefs ine

• 05 Augustus 2010 - 13:09

Vera:

Alweer mooie verhalen. En leuke weetjes over kruidnagel, leren we ook nog eens wat! Veel plezier op Lombok. Groetjes, Veer

• 05 Augustus 2010 - 13:34

Tanny Snaar:

Johan heeft mij gewezen op jullie site omdat alles zo herkenbaar klinkt, vertelde hij erbij. Het klopt, veel plaatsen die jullie bezoeken hebben wij in mei/juni gedaan. Geniet ervan, ik ben jaloers. groetjes Tanny Snaar

• 05 Augustus 2010 - 17:14

Karien:

Niet alleen een mooie reis en verhaal, maar ook nog leerzaam! Krijgen jullie die info uit de Lonely Planet of vertelt de chauffeur jullie zoveel?
    Hier ook alles goed, sinds afgelopen weekend geen nieuwe avonturen, maar Stellenbosch begint al steeds meer als thuis te voelen. En de plannen voor Springbreak worden ook al gemaakt, waarschijnlijk wordt het 10 dagen Johannesburg en omgeving, dus ook Kruger :)
    Binnenkort ook van mij weer een nieuw verhaal, maar ondertussen blijf vooral van jullie eigen mooie reis genieten. Lombok is weer wat nieuws!
    Een winterse kus uit Zuid Afrika (al voelt het meer als zomer...)

• 05 Augustus 2010 - 17:56

Christina:

Hoi Nelly en Theo,

Jullie verslag klinkt zo leuk, interessant en ook nog romantisch; samen naar de vuurvliegjes kijken.
    Op mij komt jullie reis heel afwisselend over. Heerlijk om zoveel te zien.
    Ben benieuwd of Lombok ook veel te bieden heeft.

Wens jullie hele goeie dagen. En fijn dat alles zo voorspoedig gaat.

Liefs, Christina

• 05 Augustus 2010 - 20:51

Els:

Hoi vakantiegangers
    Wauw kretekgeur en vuurvliegjes!!!!!!!Mijn jeugdherinneringen. De baboe die op een metje voor mijn bed lag en vuurvliegjes voor me ving en dan kreteksigaretten rookte.(Tja ergens moet je de copd toch vandaan hebben als jezelf niet rookt)
    Wat een prachtige beschrijvingen geef je Nelly,ik zie het helemaal voor me en ga nu even gewoon snuiven aan mijn pakje kretek sigaretten van 4 jaar geleden. Gewoon gekocht voor de geur!
    Bijzonder dat jullie nu zien hoe de kruidnagel geoogst wordt.
    Heel veel plezier weer !!!groetjes els

• 06 Augustus 2010 - 16:13

Inge:

wat een prachtige verhalen. Ik had deze week verloskamer dienst; het begon rustig met werd gaandeweg steeds drukker met veel overwerkt. Gelukkig ben ik het weekend vrij... Geniet lekker verder

• 09 Augustus 2010 - 07:48

Annet:

Ik geniet van jullie mooie indrukken.

Groeten Annet

• 10 Augustus 2010 - 09:28

Jacqueline:

Hoi Nel en The,
    Leuk om jullie avonturen te lezen. Ik kan me voorstellen dat jullie genieten. Vooral blijven doen!! Ben natuurlijk weer benieuwd naar alle ( en dat zullen er vast weer veel zijn) foto's.
    Fijn dat het allemaal goed gaat. Liefs Jacqueline