" Zeevissen met de helm op" - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu " Zeevissen met de helm op" - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

" Zeevissen met de helm op"

Door: Nelly en Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 Augustus 2010 | Indonesië, Seminyak

Hoi allemaal,

Na een lange stilte kunnen we weer van ons laten horen.
Na 2 uur varen met de supersnelle veerboot over de Lombokstraat naar Lombok dus, waren we zowat de enigen die het "droog" hielden, kortom geen "zak" nodig hadden.
Na een korte transfer kwamen we aan in Senggigi, een vrij grote plaats aan de westkust waar de meeste toeristen komen. Met de "cidomo", een paardenkarretje, hebben we een rit over het platteland gemaakt en dan merk je meteen dat Lombok heel anders is: hier is de overwegende godsdienst de Islam en zie je dus vrouwen gesluierd lopen en natuurlijk veel moskeeen i.p.v. hindoetempels. Het heeft een paar dagen geduurd voor we erachter waren welk dier steeds 's avonds het geluid maakte van het "knijpen in een badeendje". Het bleek de gecko te zijn, maar ondanks verwoede speurtochten liet hij zich niet zien.

Vervolgens begonnen we aan een week rondreis over het eiland.

Bij binnenkomst van het dorpje Tetebatu leek het wel alsof we persoonlijk verwelkomd werden. Er zat een groepje jongens met grote trommels en gitaren een ongelooflijke herrie te schoppen.
Later bleek dat het begin te zijn van een bruiloftsfeest. Aan het eind van de middag mochten we de optocht meemaken: bruid en bruidegom, prachtig aangekleed, liepen met familie en vrienden onder gele parasols van drie lagen naar het huis van de bruidegom. Volgens onze chauffeur Ari was dit een "runaway marriage". De bruid wordt daarbij in de nacht gekidnapt en binnen 24 uur moet dit dan aan de ouders en het dorpshoofd gemeld worden. Achteraf geven de ouders dan toestemming voor het huwelijk uit liefde.

We bezochten een aantal dorpjes waar op traditionele wijze wordt geweven op heel simpele getouwen waar je met gestrekte benen zit met een houten steun in je rug. Hoe kom je aan rugklachten?
In een ander dorp wordt uit rivierklei die eerst gedroogd werd, mooie potten gebakken. Het vreemde was dat ze geen draaischijven gebruikten, maar alles met de hand deden en nog helemaal symmetrisch ook! Een eind verderop werd van bamboe heel dunne stroken gesneden om daar vervolgens de prachtigste manden van te weven, die gebruikt worden om de rijst in te serveren.

Het mooiste waren de markten en met name de vismarkt aan de oostkust: we moesten er wel om 5 uur voor opstaan, om de binnenkomst van de boten te zien en de verkoop van verse vis mee te maken. We zagen relatief grote vissen zoals haaien tot wel 3 meter lengte, roggen, platvis en zelfs hamerhaaien. Die worden dus zo voor je neus gefileerd en soms komt er dan een foetus mee..
Hier hebben we ons dus uren vermaakt!
Omdat je hier vlakbij zee zit wordt hier ook aan zoutwinning gedaan. Via brak water uit een bron wordt het water gekookt en hieruit het zout gewonnen en geschept in de vorm van grote ijsco's.

We zijn om de heilige berg en vulkaan de Rinjani heen gereden en we genoten vooral van het mooie uitzicht i.p.v. ons uit te sloven in een driedaagse trekking zoals veel toeristen deden. Maar zij konden dan weer wel het mooie kratermeer zien.

In Lombok zijn nog veel traditionele dorpjes waar men aanhanger is van de Welu Telu godsdienst; dit is een mengvorm van Islam, Hindoeisme en animisme. Telu betekent ook letterlijk "drie" en tijdens een gesprekje dat ik had met een vrouw uit het dorpje Bayan, waar zij zat te weven, bleek dat ze daar heel tolerant en respectvol met elkaar omgaan. Intussen is de Ramadan begonnen en dat betekent veel oproepen tot gebed en eindeloos voorlezen uit de Koran, het liefst heel hard via de luidsprekers van de moskee en midden in de nacht. Dus de oordoppen zijn weer tevoorschijn gekomen!

Na een korte vlucht zijn we nu weer terug op Bali en dus verlost van nachtelijke oproepen.
Dit was ons laatste bericht, overmorgen landen we weer in Nederland, inshallah!
Groeten, Theo en Nelly.

• 15 Augustus 2010 - 12:25

Sander En Vera:

Zo te horen loopt bij jullie alles als een zonnetje.
    Geniet lekker van de warmte de laatste dagen.
    Drink nog een Bintang en dan een hele veilige terugreis.

• 15 Augustus 2010 - 13:53

Pieter En Inge:

alweer van die jaloersmakende mooie verhalen. Vrijdag is Pieter naar Roermond gegaan voor de verjaardag van Gert; ze hebben er twee familiedagen van gemaakt met bezoek aan dierentuin Gaia park en het oorlogsmuseum in Overloon met voor de twee broers vrijdag avond ook nog een filmpje. Ik ben zaterdag avond na het werk nog die kant op gereden en we hebben heerlijk gegeten bij de chinees. Zijn nu weer thuis en aan het opruimen... Geniet van de warmte, een koud biertje en de mooie omgeving. Tot snel

• 15 Augustus 2010 - 16:15

Karien:

Klinkt inderdaad als weer een mooie nieuwe ervaring, Lombok, compleet anders dan Java en Bali. Leuk hoor, ondanks de moskees. Geniet nog van de laatste daagjes.
    Hier is alles ook helemaal prima, ik heb een heerlijk druk weekend achter de rug, dus ook van mij volgt vanavond nog een nieuw verhaal. Ik moest vandaag wel weer terug denken aan papa zonder baard bij Kaap de Goede Hoop, want daar was ik vandaag :)En hoe hebben jullie toen in 1995 toch zo veel kunnen reizen met jonge kinderen, want dat lijkt me soms echt niet gemakkelijk... Inmiddels ben ik ook al 5 weken hier, dus ook hier vliegt de tijd soms voorbij. Misschien kunnen we volgend weekend wel weer skypen om echt bij te kletsen!
    Dikke knuffel!

• 15 Augustus 2010 - 19:00

Thea Van Hest:

Hoi Theo en Nelly.
    Ik heb net al jullie mooie verhalen achter elkaar gelezen. En zo te lezen hebben jullie veel gezien en meegemaakt. Ik hoop jullie foto's ook een keer te zien. Nog een fijne dag morgen en goede reis naar huis.
    Groetjes van ons uit Nijmegen.
    Theo en Thea.

• 15 Augustus 2010 - 20:29

Els:

geniet nog maar heerlijk even van de geuren en kleuren en een goede thuisreis gewenst,liefs els

• 16 Augustus 2010 - 10:14

Frans:

Hallo alletwee in het verre Bali, geniet er nog maar even van want hier is het erg nat de laatste dagen, maar het wordt beter. Jullie nemen dus hopenlijk het warme weer mee terug!
    Groetjes van FransK. Tot binnenkort, dan praten we weer even bij XX.

• 16 Augustus 2010 - 19:00

Ine:

weer welkom thuis.we komen gauw naar de verhalen luisteren

• 17 Augustus 2010 - 14:14

Frans Melchers:

Bedankt voor de heel mooie reisverslagen.

Goede terugreis.

Tot ziens!