een bak herrie - Reisverslag uit New Delhi, India van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu een bak herrie - Reisverslag uit New Delhi, India van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

een bak herrie

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

29 December 2008 | India, New Delhi

Wij reizen nog steeds door Zuid-India in een witte Ambassador, die vakkundig bestuurd wordt door onze vriendelijke chauffeur Krishnakumar. Hij kan er vreselijk van genieten om zijn "late breakfast" te nuttigen samen met Theo in de vorm van een paas dosai's met een kopje chai. Hij geneert zich er trouwens ook niet voor om Theo een handje te geven bij ongelijke trottoirs en trappen. Kortom een echt pareltje hebben wij in de schoot geworpen gekregen.

Na het vorige bericht uit Kumily zijn wij in de bergen gebleven en zijn naar de "tea-estates" in Munnar gereisd en vanuit die thee velden klonk opeens luide tempel muziek. Nieuwsgierig geworden lopen wij tussen de theestruiken naar de zogenaamde "line houses" (=dorpje aaneengeschakelde huizen waar de theeplukkers wonen). De bak herrie komt uit enorme luidsprekers bij een klein tempeltje. Op deze Kerstdag zal er over een half uur gedant worden. Toen brak de hel pas echt los. Live muziek met veel getrommel en trompetten. Twee mooie meisjes in danskostuum die een paar danspasjes beheersen, de dorpsjongens die schel naar ze fluiten, de zogenaamde dansmeester die zelf alle aandacht opeist omdat Theo filmt, de lokale dronkenboer die konstant voor de camera springt en op de achtergrond de tempelpriester, die intussen in trance raakt bij het offeren / de nek omdraaien van een kip met blote handen. Kun jij je dat spektakel voorstellen?

Er was in Munnar trouwens moeilijk aan hotelrumte te komen. Veel welgestelde Indiers uit het noorden en het buitenland zijn ook op vakantie en familiebezoek. Wat ons ook opvalt dat zij zeer luidruchtig aan wezig zijn, kortom weer een bak herrie. Schreeuwende kinderen in restaurants, hele klassen bakvissen schreeuwend over de gangen in ons hotel.
Wij werden om 5.30 gewekt door hele harde schetterende muziek uit het dorp tegenover het hotel. De Bollywood sound zit er bij ons nu wel goed in.

Na Munnar zijn wij naar het hoog gelegen Ooty gereden. 14 hairpins en oneindig veel bochten, veel vrachtwagens en bussen met "sound horn" (veel getoeter dus) kruipen omhoog. Ooty ligt op 2200 meter en 's avonds zie je oorwarmers, handschoenen en dikke jassen.
Vanuit Ooty werd speciaal het tribal nmuseum voor ons geopend. Wij als enige beoekers op zondag werden door een enthousiaste watchman rondgeleid.

Nu zitten wij alweer in Kalpetta, na een prachtige tocht met verschillend3e wildklife parken onderweg met herten, apen en wat werkolifanten. Tot de volgende keer en alvast een gelukkig Nieuwjaar.

• 29 December 2008 - 16:16

Karien:

Hoi pap en mam,
    Hier van een andere vakantieganger. Leuk om ook jullie verhalen te lezen, zo lekker Indiaas. Wel fijn om te horen dat jullie zo'n geweldige chauffeur/gids hebben! Hebben jullie ook een leuke Kerst gehad?
    xxx, jullie net 21-jarige dochter

• 29 December 2008 - 19:32

Ine:

Hallo globetrotters, ik moest even eten:gewoon wortelen en een hamburgertje! Ik ga niet internetten enzo in China en ook niet fotograferen alleen maar kijken en niet kopen!!!!!!!Proficiat met jullie grote dochter, waar blijft de tijd?

• 29 December 2008 - 22:19

Els Van Oudheusden:

Ha Bollywoodfans!!!!!
    Eindelijk even tijd om op jullie pagina te kijken. Leuk weer om te lezen!!!En,ik kijk al uit naar de dansfilmpjes natuurlijk Theo!!!
    Vannacht gaat het hier 7 tot 10 graden vriezen,dus geniet lekker daar van ietsjes warmer weer.....
    lieve groetjes,veel reisplezier en misschien hebben ze daar ook wel oordopjes als de herrie te erg wordt.groetjes els

• 29 December 2008 - 22:30

Thea Van Hest:

Hoi Theo en Nelly.
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en weer terug zijn in 'jullie'India.
    Proficiat met Karien.
    Prettige jaarwisseling daar. Ook de groetjes van Theo. Groetjes

Thea

• 30 December 2008 - 20:16

Inge En Pieter:

hoi hoi
    Fijn dat horen dat jullie genieten van alle avonturen per ambassador. Na twee kerstnacht diensten (effata en studentenkerk) heb ik eerste kerstdag 6 gangen + koffie geserveerd voor de andere kant van de familie! met succes geloof ik. Derde kerstdag in de file voor de ikea waar we een nieuwe keukenkast hebben gekocht maar wel met enkele probleempjes- we zijn inmiddels al drie keer bij de ikea geweest, maar nu staat ie. We kunnen het nieuwe jaar in! Beste wensen en tot de volgende mail...

• 31 December 2008 - 05:39

Vera En Sander:

Lieve Theo en Nelly,
    Goed om te horen dat het bij jullie zo fijn is. En dat de chauffeur zo'n lieve man is, handig he zo'n mannetje met een mobieltje die alles roggelt. Hier gaat het ons ook goed. Wij gaan alweer bijna huiswaarts. Jullie gaan lekker nog een flinke week reizen en hopelijk met een wat rustiger (minder herrie) begin van het nieuwe jaar!!
    Liefs en een thaise zoen.

• 31 December 2008 - 11:32

May Kusters:

Hoi Theo en Nelly,
    Geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Fijne jaarwisseling en tot volgend jaar!!!!

Groetjes van May en Roy

• 31 December 2008 - 12:00

Gerda:

lieve Nelly en Theo,
    toen jullie kerstkaartje als nummer een in onze brievenbus viel, dacht ik puh nu al! En na het lezen gevolgd door tjee, dat zou ik ook wel willen. Jullie staan letterlijk en figuurlijk niet stil. Op deze anno 2008 virtualiteit, is het begrip afstand anders dan in 'onze malawitijd'. Het is een zomaar meegenieten met jullie. Jullie geven een mooi inkijkje. Alle goeds voor nu en volgend jaar.
    Tot dan, Jan Gerda en kinders