het laatste staartje - Reisverslag uit New Delhi, India van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu het laatste staartje - Reisverslag uit New Delhi, India van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

het laatste staartje

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

07 Januari 2009 | India, New Delhi

We zijn weer terug in Chennai; het regent hier notabene! Niet dat het er frisser op wordt, integendeel: de luchtvochtigheid wordt hoger.
En de straten zijn vieze modderpoelen geworden..

Het laatste deel van onze reis is anders geworden dan we gepland hadden. Even terug naar Hampi. De verwachte terugreis van 10 uur valt reuze mee. Om 3 uur s'middags staan we al in Bangalore en nemen meteen contact op met John en Aro, familie van Janus uit Batenburg en contactpersonen voor de Suryodaya trust in India. Om half 5 zitten we gezellig met ze te kletsen en van koffie met cake te genieten. Het ziekenbezoek voor John, in de persoon van provinciaal overste Father Arok, regelt met een paar telefoontjes een bezoek aan Palamener, waar de stichting onlangs onder John's supervisie een prachtig computergebouw en een meisjeshostel heeft neergezet.Dus de volgende dag al worden wij door de paters Fransiscanen hartelijk ontvangen op hun prachtige compound met schitterende tuin. We brengen een bezoek aan het Emmaus lepradorp, zuster Elsie, het meisjeshostel en de school die door de zusters gerund wordt. Een bijkomende excursie bestaat uit het zien van het hele zijdeproces van het plukken van moerbijblaadjes voor het voeden van de rupsen, die dan op grote bananenblad-platen worden uitgezet om zich in te poppen. Na 25 dagen worden de cocons/poppen op de lokale markt verkocht. In de fabriek begint dan het koken, spinnen en twijnen van de zeer dunne draden. Leuk om zo lokaal alles te zien!

Daarna rijden we naar Chennai om naar een ander project van de Fransiscanen te kijken, nl. Nessakkaram/ Seeds, een project waar o.a. informeel onderwijs wordt gegeven in de krottenwijken. Het is een project waarmee Jongeren & Missie contact heeft.

's Avonds is er net een jongetje met de mooie naam Karjen gevonden op het station. Hij spreekt alleen Hindi, weet niet waar hij vandaan komt of hoe oud hij is. Hij praat over tempels aan de Ganges en grote muskieten en geniet heel erg van Bollywoodfilms op de t.v van de paters. De volgende morgen gaan wij mee om hem weg te brengen naar het Boys Home, zo'n 25 km. buiten de stad. Het duurt nog geen 5 minuten of hij speelt zo met de andere jongens mee.

Nog een bezoek aan de tempel morgen en dan komen we echt naar huis. Op vrijdagochtend hopen we weer op Schiphol te landen. Tot dan!

• 07 Januari 2009 - 16:25

Vera En Sander:

Lieve pap en mam,
    Klinkt als een boeiende afsluiting van een fascinerende reis. Hopelijk lukt het alle Ganesha's en andere mooie doeken in jullie koffers te pakken en weer veilig terug te komen! Vast wel! Geniet van de (voor nu) laatste echt Indiase dhosa's en tot snel in de kou! Liefs en een zoen.

• 08 Januari 2009 - 09:16

Karien:

Hoi pap en mam,
    Jaja, geniet nog maar lekker van de laatste dag. Zit de tas lekker vol met mooie spulletjes? Vera en ik gaan vanavond alvast naar Harry in Haarlem, dan weten we (bijna) zeker dat we morgen wel op tijd zijn met een warme jas/trui!
    Tot morgen!!