cardamon en uitlaatgassen - Reisverslag uit Kumily, India van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu cardamon en uitlaatgassen - Reisverslag uit Kumily, India van Theo Jaarsveld - WaarBenJij.nu

cardamon en uitlaatgassen

Door: Nelly

Blijf op de hoogte en volg Theo

23 December 2008 | India, Kumily

De geur van cardomon hangt in de lucht van Kumily, behalve als je op de hoodstraat loopt, dan is de geur van stof en uitlaatgassen van alle auto's en bussen vol pelgrims, overheersend. We zitten nu in berggebied en men verbouwt hier allerlei specerijen, van cardamon ( heerlijk in de indiase chai) tot peper, nootmuskaat, kruidnagel en vanille. Morgen gaan we een zgn. spice tour maken.
Die pelgrims lopen op blote voeten en in zwarte lungi's in grote getale hun inkopen te doen hier in Kumily, nadat ze een bezoek hebben gebracht aan een heilige plek hier 8 km. verderop. En wat kopen ze dan zoal? Nou, hele pakken metchips vangebakken bananen, halva (een zoete lekkernij) en natuurlijk kruiden.
Maar even terug naar de afgelopen dagen.

In Madurai waren de tempeltorens van de grote Sri Meenakshi tempel ingepakt wegens schilderwerk...
Maar in de tempel was het nog steeds een levendige boel, met veel winkeltjes en nog veel meer pelgrims.
We hebben een ochtend en avondbezoek aan deze indrukwekkende tempel gebracht en enorm genoten, van vooral alle onbekende rituelen die je ziet gebeuren voor je ogen, zoals bv. het met wit bepoederen van Ganesh, er 3x linksom heen lopen en dan jezelf een witte stip op het voorhoofd geven. Er wordt ook veel geofferd met mini-boterlampjes op een grote zilveren schaal.

En na 30 jaar waren we terug op onze bakermat: we hebben opnieuw Gandhigram bezocht, onze oude kamer in het kinderhuis gezien, waar we toen, in 1978, samen met Ine en Harrie en Ilse een aantal weken doorbrachten. Gandhigram is een rural development project, inclusief universiteit. We waren nog geen 10 minuten op het terrein, of daar kwam de vrouw van de huidige secretary al in motorriksja om ons te begroeten.( haar man is de zoon van de inmiddels overleden Mr. Krishnamurti) Leuk en ook een beetje emotioneel..

Gisterenavond hebben we een voorstelling van Kathakali-dansen gezien, met voorafgaand het hele gebeuren van gezicht schminken en aankleden van de kostuums. Wat je al niet kunt doen met witte plastic meelzakken! Die worden als een waaier in vele lagen om het middel vastgezet met een touw dat zich langzaam opwikkelt.En dan daarover een mooie doek met sieraden ed. Google maar eens op Kathakali, dan hebben jullie een idee van al het moois dat wij hier "real life" zien!

Er is hier nauwelijks iets te merken van Kerst. Af en toe zie je een winkel met grote gekleurde kerststerren en bij een hotel wat verlichting en een kunstboom. That's it! We gaan nog wel proberen morgen een dienst in de kerk mee te maken, maar we wensen jullie alvast gezellige kerstdagen.

• 23 December 2008 - 18:48

Ine:

super zo maar weer rondlopen op oude voetstappen. Fijne feestdagen en zonder kerk kun je ook bidden!

• 24 December 2008 - 10:25

Veer En San:

Wat een mooie verhalen en belevenissen, en alweer een spice tour, that sounds familiar??!!
    Ook hier is de kerk ver te zoeken en de kerstsfeer ook, maar daar hebben we zelf voor gezorgd door een lekkere kitsche glimmer kerstversiering te kopen en die midden in je hotelkamer ophangen!! hihi
    een goede kerst en blijf genieten, kunnen wij nagenieten met de verhalen en later de foto's!

• 24 December 2008 - 15:12

Inge En Pieter:

nou wij zijn al volledig in de kerststemming: er staan maar liefst twee bomen, veel liedjes op de radio en straks gaan we de nachtmis zingen bij de effata. Zondag zijn we naar het fluitconcert van broeder Doos geweest, hij is sinds deze maand gestopt met lesgeven omdat de Nebo is gesloten maar was wel aanwezig...
    Fijne feestdagen!

• 25 December 2008 - 17:05

Jacqueline:

Terwijl Chris momenteel het kerstdiner kookt, lees ik over jullie reis. Jullie genieten, da's duidelijk. Blijf dit doen! Veel plezier samen en een goede kerst (met of zonder kerk).We denken aan jullie vanonder/naast de kerstboom. Liefs Jacqueline

• 28 December 2008 - 10:53

Ron:

beste theo en nelly, het is heerlijk om jullie verhalen te lezen. veel moeite om daar iets bij te voelen, zien en bedenken heb ik niet. ik hoop dat jullie the time of your life hebben. geniet van de geur, mensen, stank, pracht, dorpen en wegen, cultuur, ofwel India.
    namaskar Ron